Pusat-Latihan-Perubatan-JAWI

05 March 2009

DEEP C.

Hari ini saya sepetang menyiapkan masakan herba Deep Cleansing yang kini diluluskan pendaftaranya oleh KKM atas nama Deep C.Semua herba disiapkan terlebih dahulu dan DC menggunakan herba-herba yang sukar didapati.Ada yang terpaksa kami ambil dari kawasan tinggi utara Thailand.Ubi "krong kemau" yang digunakan untuk ayam sabung tenyata menjadi herba utama dalam Deep C.

Saya pelajari ilmu ini dari herbalis di Bangkok 7 tahun dahulu.Beliau sebenarnya seorang pilot kemudian menjadi sami dan isterinya berkerja di Istana Raja Thailand.Beliau sanggup datang ke Jejawi Perlis dan selama 2 hari mengajar saya memasak di kampung.Ibu saya menjadi penterjemah bahasa Thailand ke bahasa Malaysia yang cekap.Sepanjang 2 hari kami banyak juga bercakap tentang ketuhanan.Seperti yang kita tahu mereka mempunyai tauhid rububiyah iaitu mengakui bahawa alam ini adalah diciptakan oleh tuhan.Tuhan dalam istilah mereka ialah OOM mungkin sama seperti ugama Hindu.

Beliau banyak menceritakan tentang ajaran Budha namun sangat tertarik dengan kesamaan yang terdapat dalam ajaran Nabi kita.Perbincangan semakin hangat sama hangat dengan herba yang dimasak.Kesimpulannya saya melihat mereka menolak Islam kerana mereka tidak mengenal Islam.Bila tidak Kenal maka tidak cinta sama seperti orang yang menolak HPA lantaran mendengar kabar dari luar.

Sesudah 2 hari beliau mohon kembali ke utara Bangkok dan saya tetap memohon agar Allah buka pintu hatinya kepada ISLAM

No comments: