Pusat-Latihan-Perubatan-JAWI

17 November 2008

kenapa Ginseng menjadi terkenal?

Apabila kita menyatakan tentang ginseng,ada beberapa buah negara yang menjadi pengeluar utamanya iaitu Korea,China dan Amerika.Ginseng sebenarnya telah diamalkan sejak ribuan tahun lagi dan kini telah dikeluarkan dalam pelbagai produk harian.Persoalanya kenapa Ginseng menjadi terkenal?
Selain daripada liputan luas dan promosi tentang khasiat ginseng dipasaran antarabangsa,masih terdapat satu kekuatan yang sebenar iaitu ginseng adalah herba yang sangat baik untuk kesihatan.Jika anda mengunjungi negara seperti China dan Korea,mereka akan menyambut tetamu dengan minuman ginseng.Bagi mereka ini merupakan adat turun temurun yang menjadi amalan bangsa mereka.
Bagitu juga di Malaysia,Satu perubahan yang besar sedang berlaku dalam pasaran masakini.Samada ia disedari atau tidak kopi radix mulai menjadi produk pilihan pengguna di kota maupun desa.Dalam survey yang telah saya lakukan hampir 80% penduduk negara ni mengenali kopi Radix .Bagi peniaga produk HPA pula menunjukan 100% meminum kopi Radix dan meninggalkan minuman yang lain dirumah.Jika kita bertanya pada kelompok kajian ini kenapa mereka menjadikan kopi radix sudah menjadi minuman harian mereka.
jawapan yang saya terima kerana khasiatnya yang benar-benar dapat dirasai.selain daripada rasanya yang unik.Jawapan ini sama dengan jawapan yang diberikan oleh penduduk di korea dan China tentang ginseng.Oleh sebab itu saya berkeyakinan bahawa pengguna dan pengemar kopi Radix akan semakin bertambah dari hari kehari dan akan menjadi minuman paling porpular di Malaysia dan dunia setanding dengan ginseng atau mungkin lebih daripada itu disuatu hari nanti.InsyaAllah.
Tahniah kepada semua ahli dan pengedar HPA yang berjuang memperkenalkan kopi ini sebagai satu pilihan utama.tk

1 comment:

EnAnuar said...

Kenapa bekalan kopi radix selalu terputus bekalan di kawasan lembah klang, jika benar sasaran HPA untuk menjadikan Kopi Radix sebagai pilihan no 1 Malaysia, perkara ini tidak boleh terjadi kerana orang akan 'fed-up', dan bertukar ke produk lain.